>DE WINTER VAN…

 

 

 

QUINTY VAN DE GUCHTE  (DRIEWEGEN) : LANGER EN INTENSIEVER TRAINEN

In het najaar heb ik mijn seizoen als junior afgesloten. Ik had een succesvol jaar met 16 podiumplekken (7x derde, 5x tweede en 4x eerste) van de 30 junioren wedstrijden die ik reed. Daarbij zaten dus 4 overwinningen (zie foto Veluveld (B). Ook heb ik 10 wedstrijden bij de elite dames gereden waarin ik twee keer 16e werd. In 2018 zal ik voor het vierde jaar uitkomen voor het Isorex Noaqua Ladies Cycling Team. Hier krijg ik de kans om mooie wedstrijden te rijden in België.

Na een korte rustperiode is mijn voorbereiding op het nieuwe seizoen rond 15 oktober gestart. Mijn trainingen zullen langer en intensiever zijn dan voorgaande jaren gezien de vroegere start van het seizoen. Als alles goed verloopt zal ik op 24 februari in de Vlaamse Omloop het Nieuwsblad mijn seizoen starten.  (14 november 2017)

 

 

 

  

 

 

 

 

 

EZRA TOLHOEK (18 / ZIERIKZEE) HEEFT ZIN IN NIEUWE UITDAGING BIJ THEO MIDDELKAMP

Foto : winst in Woensdrecht 2017               Deze winter ben ik bezig met mijn voorbereidingen voor mijn eerste seizoen bij de beloften. Ik heb er voor gekozen om komend wielerjaar weer bij m’n vertrouwde Zeeuwse clubje te gaan rijden. Dus in 2018 geen Belgische ploeg of Willebrord Wil Vooruit.

Mijn voorkeur gaat uit naar ZRTC Theo Middelkamp omdat ik vorig jaar voor mijn gevoel toch wat miste bij WWV. Bij Middelkamp kijk ik uit naar de goede begeleiding binnen de elite/belofte ploeg. Verder is de gezellige sfeer in de groep een sterke troef. Daarnaast zijn de winter(core) trainingen onder leiding van Nathan Traas nuttig en leerzaam. Hier zitten mijn wintertrainingen omheen. In november ligt mijn training op een lager niveau. In de loop van de winter zal ik wat langer en intensiever gaan trainen.

 

De clubtrainingen zijn uiteraard de basis. Hiernaast rij ik natuurlijk ook op de weg en in het veld en het bos. Ook ben ik in het naseizoen weer begonnen met hardlooptrainingen. En bij slecht weer heb ik gelukkig nog een rollerbank en virtuele Tacx in de garage staan. Tijdens vrieskou kan ik dan indoor toch gericht trainen.

Na een koersloze periode van drie maanden kijk ik heel erg uit naar het seizoen 2018. Ik heb zin in deze nieuwe uitdaging onder de vleugels van Theo Middelkamp.    (12 november 2017)

 

 

 

 

 

 

 

 

FIETSEN IN DE WINTER   :   TIPS VAN DE KNWU

 

 

De winterperiode is voor vele wielrenners een tijd waarin het soms lastig kan zijn om gemotiveerd te blijven. Deze tips zorgen ervoor dat je gemotiveerd en fit blijft, zodat het makkelijker is om in het nieuwe seizoen weer snel op een goed niveau te zitten.

 

Evalueer het seizoen

Het einde van het seizoen is bij uitstek het moment om je eigen fietsseizoen te evalueren: Wat ging er goed en wat ging minder goed? Waarom zijn dingen zo goed of minder goed verlopen? Hoe kan dat volgend jaar verbeterd worden? Stel je doelen voor volgend seizoen op en probeer met de inzichten van vorig seizoen nog beter voor de dag te komen bij deze doelen.

 

Maak een trainingsplan

Heb je je doelen voor volgend seizoen opgesteld? Dan is het tijd om voor jezelf te bepalen hoe je ervoor gaat zorgen dat je zo getraind mogelijk aan de start staat bij deze doelen. Het helpt hiervoor om een trainingsplan te hebben. Hiervoor is het goed om te bedenken dat de trainingen vergelijkbaar moeten zijn met de inspanning die uiteindelijk geleverd moet worden. Een lange cyclo fietsen vergt immers een andere trainingsaanpak dan trainen voor een criterium van 50 kilometer.

 

 

Andere fietsdisciplines

De winter leent zich bij uitstek voor andere fietsdisciplines, zoals veldrijden, baanwielrennen of strandracen. Deze wedstrijden zijn vaak kort en intensief. Ideaal als je fit wilt blijven maar niet uren op de fiets door de kou wil rijden. Het voordeel van deze wedstrijden is dat ze laagdrempeliger zijn dan wegwedstrijden. Iedereen rijdt op hetzelfde parcours op zijn eigen niveau en snelheid. Hierdoor hoef je niet direct een peloton bij te houden of dicht op je voorgangers te fietsen.

 

Fiets onderhouden

Je fiets goed onderhouden is altijd belangrijk. Zonder fiets geen race. Maar in de winterperiode, en vooral tijdens het veldrijden en strandracen, dien je nog voorzichtiger te zijn met je materiaal. Onderhoud je fiets goed, kijk geregeld alles na en maak hem na elke training/wedstrijd goed schoon.

 

Zorg voor goede winterkleding

Goede winterkleding is van essentieel belang om optimaal te presteren, maar ook om zo plezierig mogelijk te fietsen. Zorg voor laagjes waarmee je je outfit kunt optimaliseren voor ieder weertype. Zo is een extra laagje in de frisse ochtend nog erg fijn, maar is dat extra laagje in de middag – wanneer je bent opgewarmd en het weer beter is – niet meer nodig. Zorg dat je deze uit kunt doen en op kunt vouwen.

 

Basistraining voor het nieuwe seizoen

Voor wielrenners is de winter wellicht de belangrijkste periode van het jaar. Het is het gedeelte van het seizoen waarin de basis voor de goede prestaties in de rest van het seizoen worden gelegd. De trainingen zijn niet intensief, maar je duurvermogen gaat erop vooruit. Deze basisconditie zorgt ervoor dat je in het wegseizoen naar een nog hogere piekvorm kunt toe trainen.

 

Indoor trainingen

Een goede manier om fit te blijven in de winter is indoor training. Deze trainingsvorm heeft met de technologische ontwikkelingen een grote groei in populariteit veroorzaakt. Met zogenaamde smart-trainers is het mogelijk om vanuit je woonkamer via platforms te fietsen tegen mensen van over de hele wereld. Diverse profs hebben de waarde van deze indoor trainingen al bewezen en jij kunt gewoon aansluiten bij hun trainingen. Zin in een wedstrijd? De KNWU heeft vorig jaar als eerste wielerbond een Nederlands kampioenschap Zwift georganiseerd waar iedereen aan mee kon doen.

 

 

Core stability

Alhoewel een goede fysieke gesteldheid het hele jaar uiteraard gewenst is, wordt vooral de winterperiode gebruikt voor krachttraining. Core stability trainingen hebben daarbij bewezen voor wielrenners zeer effectief te zijn. Tijdens deze trainingen train je je buik-, rug- en bilspieren  door oefeningen zoals: squads, planken, dips en push-ups.

 

Andere sporten

Het hele jaar op de fiets zitten is voor sommige mensen niet wenselijk. In de winterperiode is dat helemaal geen probleem. Door andere sporten te beoefenen zorg je ervoor dat je fit blijft en dat je andere spieren die minder aan bod zijn gekomen tijdens het wielerseizoen weer gebruikt worden. Ook mentaal kan het helpen om een tijdje iets anders te doen. Op een gegeven moment komt de motivatie en de honger naar de fiets weer terug, wat je helpt om weer vol goede moed te gaan trainen.     (10 november 2017)