*VARIA

 

 

 

NIEUW BOEK “KOERSEN OVER KASSEIEN & KIEZELSTENEN IN NEDERLAND” MET 12 VERHALEN OVER ZEEUWS VLAANDEREN

Over kasseien en kiezelstenen wordt al meer dan honderd jaar gefietst. Wielerwedstrijden, zoals de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en meer recent de Strade Bianche, danken hun internationale bekendheid en karakter aan de stoffige paden vol grind en keien. Op die stroken staan de helden op.

Ook in Nederland liggen wegen die zijn geplaveid met wielerhistorie, verscholen in de Drentse bossen, achter Brabantse boerenerven, in het Limburgse Maasdal. Of in het uitgestrekte Zeeuwse landschap. Er worden zelfs diverse wedstrijden op verreden. Toch zijn veel van deze wegen en wedstrijden onbekend bij het grote publiek.

Bij uitgeverij Spectrum verscheen in februari  ‘Koersen over kasseien & kiezelstenen in Nederland’. Het boek graaft de wielergeschiedenis uit de Nederlandse bodem, gaat op zoek naar de aantrekkingskracht van de voorjaarsklassiekers en zet de verborgen wegen per regio op de kaart. Bekende (oud-) coureurs als Niki Terpstra, Lars Boom, Chantal Blaak en Hennie Kuiper vertellen over de kunst van het rijden over deze ruwe parcoursen en over hoe ze zich voorbereiden op de voorjaarskoersen, en waar ze dat doen. Het is een boek om te lezen, te bewaren en mee op pad te gaan.

 

AUTEUR:   MARTIJN SARGENTINI              AANTAL PAGINA’S:  216             UITVOERING: PAPERBACK          ISBN:  9789000356195          PRIJS:  € 24,99 

 

 

 

 

 

 

 

NIEUWE ENTREE NS FIETSENSTALLING MIDDELBURG EN GOES

Foto : Facebook        NS en ProRail investeren 8 miljoen euro in een nieuwe entree voor 44 fietsenstallingen volgens bovenstaand model. In Zeeland krijgen de stallingen in Middelburg en Goes een modernere uitstraling. Het gaat om zelfservice-fietsenstallingen die nu veelal voorzien zijn van een stalen draaihek. De nieuwe entree heeft transparante toegangsdeurtjes, gebruik van de stalling wordt elke eerste 24 uur gratis en reizigers kunnen eenvoudig in- en uitchecken met hun OV-chipkaart. Ook voor het huren van een OV-fiets kunnen reizigers terecht. Alle 44 fietsenstallingen zijn nog voor het eind van dit jaar voorzien van de nieuwe toegang.

De opgeknapte stallingen krijgen cameratoezicht en via een intercom kunnen reizigers met een vraag persoonlijk contact opnemen met een medewerker. De nieuwe entree is al getest op de stations Bilthoven en Heerenveen. De klanten daar zijn erg tevreden: het grootste deel van de klanten geeft een dikke 8 (77%, tegenover 46% in de oude situatie). Reizigers voelen zich prettig en veilig in de stalling. De bezetting van deze beide fietsenstallingen is met zo’n 40% gestegen.

Momenteel springt op zo’n 20 stations nog een medewerker bij op de drukke momenten. Een deel van deze medewerkers voert ook reparaties aan fietsen uit. Hulp bij het in- en uitgaan van de stalling is bij de vernieuwde zelfservice-fietsenstalling niet meer nodig. De fietsenstalling is makkelijker en sneller toegankelijk voor klanten. Met de betrokken ondernemers is NS in persoonlijk overleg, waarbij het streven is om de reparatieservice te behouden. Met de vernieuwde entree willen ProRail en NS aantrekkelijke, veilige en beter benutte fietsenstallingen bieden. Het is één van de aangekondigde innovaties uit het Bestuursakkoord Fietsparkeren.     (10 februari 2018)

 

 

 

 
FIETSEN TEGEN ARMOEDE : EEN FIETS MAAKT HET VERSCHIL IN AFRIKA
COOP AFRICA ZOEKT SUPPORT IN ZEELAND

Coop-Africa

CooP-Africa zet de fiets in als instrument tegen armoede. Door toegang tot een fiets te verschaffen (deels op krediet) kunnen gezondheidswerkers, leerlingen en ondernemers veel effectievere met hun tijd omgaan. Sinds jaren voert COOP drie succesvolle programma’s uit. Coop Africa wil in de toekomst ook in Zeeland meer donateurs werven.
Bike4Care : Een gezondheidswerker kan per fiets meer huis-aan-huisbezoeken af leggen dan te voet. De gezondheidswerkers behandelen patiënten en geven voorlichting. Ook voorzien ze bewoners van afgelegen gebieden van medicijnen, klamboes, waterzuiveringstabletten en waterfilters. Medisch personeel op de fiets kan meer patiënten bezoeken, patiënten sneller bereiken en grotere afstanden afleggen. Fietsambulances maken het mogelijk om zieken sneller naar een ziekenhuis te brengen.
Bike4School : Leerlingen en leraren kunnen een fiets krijgen die ze in termijnen afbetalen. Hierdoor hebben kinderen nog voldoende energie om goede cijfers te halen. Schuilverzuim is drastisch teruggedrongen. En met een schooldiploma op zak hebben ze kans op een betere toekomst.
Bike4Work : Ondernemers verdienen een inkomen per fiets. Boeren, handelaren, straatverkopers en afvalophalers zijn veel effectiever per fiets dan te voet of met het openbaar vervoer. Het programma geeft voorrang aan vrouwelijke ondernemers omdat zij een grote verantwoordelijkheid voelen voor het gezinsinkomen en de scholing van de kinderen.    (10 februari 2018)

 

 

 

 

GEBRUIKTE FIETSEN KRIJGEN TWEEDE LEVEN BIJ LEGER DES HEILS
ZEELAND HEEFT NOG GEEN FIETSPROJECT 50/50
ldh-fiets
Foto : Leger des Heils           Binnen het project “50|50 bike” van het Leger des Heils worden gebruikte fietsen klaargemaakt voor een tweede leven. Waarom een nieuwe fiets kopen als je nog jaren kunt blijven fietsen op een 50|50 Bike? 50|50 is een uniek, commercieel bedrijf met een grote maatschappelijke rol. De vestigingen staan in Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Groningen en Zwolle.
In ZEELAND heeft het Leger des Heils (nog) geen fietsproject 50/50.  De 5 vestigingen kunnen een ruime collectie aanbieden met kinderfietsen, stadsfietsen en buitensport fietsen. Verder de 50|50 Originals, unieke fietsen in soort en design. Het zijn allemaal goedkope fietsen van een prima kwaliteit. Bezoekers kunnen er ook terecht voor alle voorkomende reparaties aan de fiets. Een lekke band, spaken stellen, je versnelling of je remmen repareren. De doelstelling van het LDH binnen dit fietsproject richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers met aandacht voor herstel en stabiliteit: “ We willen er zijn voor mensen zonder helper en we zijn gewend om onze handen uit de mouwen te steken. We vinden dat werken goed voor ieder mens is. Daarom hebben we beschutte werkplekken voor mensen die in het gewone leven niet op eigen kracht aan de slag kunnen. Een vak leren, dat is ons uitgangspunt voor de deelnemers van 50|50. Of het nu gaat om het maken van fietsen, meubels of bereiden van een maaltijd”. Kijk eens verder op www.5050-workcenter.nl/labels/bike       (10 februari 2018)

 

 

 

 

 

 

TOPSPORTGALA : WIELRENNERS GENOMINEERD VOOR SPORTWAARDERINGSPRIJZEN 2017

Op woensdag 7 maart vindt voor de 29e keer het Zeeuws Topsportgala plaats in theater de Mythe te Goes. Hét evenement waarbij Zeeuwse sporters, bedrijven en bestuurders elkaar ontmoeten.Tijdens het Zeeuws Topsportgala worden de sportwaarderingsprijzen van het jaar 2017 uitgereikt in de categorie sportman, sportvrouw, sporttalent, sportploeg, sporter met een lichamelijke beperking en sporter met een verstandelijke beperking.  Sport is passie en emotie. Beleef het tijdens het Zeeuws Topsportgala.    Aanmelden voor Topsportgala : www.sportzeeland.nl/aanmeldenzeeuwstopsportgala     (27 januari 2018)

  

Genomineerden 2017   (Foto : Marco Minnaard)

 

 

 

 

 

 

START FIETSSEIZOEN ZEELAND OP 11 MAART IN HEINKENSZAND MET TOERTOCHTEN EN CLINICS

 

 

 

 

 

 

FIETSERSBOND : IN HEEL NEDERLAND 30 BINNEN DE BEBOUWDE KOM

De Fietsersbond wil dat in heel Nederland 30 de norm wordt binnen de bebouwde kom. ‘Door de steeds grotere verkeersdrukte staat de veiligheid en het fietsplezier voor fietsers onder druk. Het is tijd voor een volgende stap: 30 is het nieuwe 50’, zegt Saskia Kluit van de Fietsersbond. In de meeste woonwijken geldt al een maximum snelheid van 30, maar toch is binnen de bebouwde kom 50 nog steeds de norm. Als je de woonwijk verlaat, kom je auto’s tegen die 50 rijden. Dat is veel te hard. Als auto’s niet harder dan 30 gaan, kunnen ze goed de weg delen met fietsers. En mocht het toch tot een aanrijding komen, dan heb je met 30 als fietser een goede kans om het ongeluk na te vertellen.

 

De kans op een ernstig ongeval bij een maximumsnelheid van 30 km/u is maar liefst 3,5 maal lager dan bij 50 km/u. Bij een volledig ‘Duurzaam Veilige’ fietsinfrastructuur zou het aantal verkeersdoden onder fietsers met 100 tot 130 omlaag gebracht kunnen worden, terwijl het aantal ernstig verkeersgewonden met minimaal 3.500 verlaagd zou worden. ‘Duurzaam Veilig’ houdt in dat de verkeersruimte zó wordt ingericht dat ernstige ongevallen worden voorkomen en als tóch een ongeval plaatsvindt de ernst van de afloop beperkt blijft. De Fietsersbond wil ook dat de meeste gemeenten in de huidige 30 km. gebieden die principes van Duurzaam Veilig consequenter gaan toepassen. Een lagere maximum snelheid geeft ook meer ruimte op het fietspad. Brede en snelle fietsen kunnen namelijk veilig de rijbaan op als auto’s niet harder dan 30 gaan. Denk aan speed-pedelecs, cargobikes, racefietsen en e-bikes. Op die manier blijft er op de fietspaden en fietsstroken meer ruimte over voor de ‘gewone fietser’. Bijkomend voordeel van een lagere autosnelheid is dat het kinderen meer mogelijkheden geeft om op jongere leeftijd deel te nemen en te wennen aan het verkeer.    (25 januari 2018)

 

 

 

 

 

 

ADVIES VOOR FIETSERS : ONDERWEG BEN IK OFFLINE

Met een smartphone in je hand kan je niet veilig fietsen. Je reageert dan een stuk trager op gevaarlijke situaties. Daarom is er de gedrags veranderende campagne Onderweg ben ik Offline van Veilig Verkeer Nederland.

 

 

 

 

 

 

MIDDELBURG OOK IN 2018 FIETSVRIENDELIJK VOOR TOERISTEN EN ZEEUWEN

Middelburg werkt er ook in 2018 weer hard aan om één van de fietsvriendelijkste steden van Nederland te blijven. Daarom is er veel aandacht voor goede verbindingen in de Walcherse stad. Realisatie en onderhoud staan hoog in het vaandel van het gemeentebestuur want er wordt dagelijks veel gebruik gemaakt van de fietsvoorzieningen door inwoners en toeristen.

De hoofdstad van Zeeland ligt midden in een prachtig fietsgebied met polders, weidse uitzichten en overal strand in de buurt. Op Walcheren is een knooppuntennetwerk waarmee je makkelijk zelf mooie routes uitzet en van A naar B navigeert. Kaarten zijn te koop bij de Tourist Shop in Boekhandel de drvkkerij op de Markt.     Fiets huren? Dat kan bij Delta Cycle op het Zusterplein in het centrum van de Zeeuwse hoofdstad en bij de Tweewielerzaken binnen de gemeente Middelburg.

Een bezoek aan Middelburg begint ideaal vanaf de Cycle Hub Park & Ride aan de Oude Veerseweg. Het is het eerste fietstransferium van Nederland en ligt vlak bij de invalsweg van de N57. Er zijn bij het Cycle Hub ruim 100 fietsparkeerplekken beschikbaar. Vanuit deze locatie worden elk jaar verschillende fietsevenementen georganiseerd waaronder de populaire Oud Jaar Bike Ride op 31 december : www.zeelandfiets.nl/?page_id=84707      (5 januari 2018)

 

 

 

 

 

 

ELOY RAAS ZEEUWS WATTKAMPIOEN 2017

Foto : Organisatie       Tijdens de eerste geslaagde editie van het Zeeuws Watt kampioenschap in Kapelle moesten de 21 deelnemers een zware inspanning leveren. De warming-up werd gedaan door Patrick Tolhoek waarna de renners begonnen aan hun 20 minuten afzien. Degene die gemiddeld het meeste wattage op basis van hun eigen lichaamsgewicht reed mocht zich de eerste Zeeuwse Watt kampioen noemen.

 

Na een spannend duel wist Eloy Raas uit Middelburg zich te kronen tot de eerste Zeeuwse Watt kampioen met een gemiddeld wattage van precies 400 watt (wat resulteerde in gemiddeld 5.77 w/kg). Thijs de Lange eindigde als tweede met een gemiddelde uitslag van 5.50 w/kg en Timo de Jong werd derde met gemiddeld 5.39 w/kg.    (31 december 2017)

 

 

 

 

 

BREDER & VEILIGER FIETSPAD TUSSEN ARNEMUIDEN EN LEWEDORP

Foto : provincie Zeeland

Het nieuwe fietspad tussen Arnemuiden en Lewedorp betekent een impuls voor de verkeersveiligheid. In de herfstmaanden is veel werk verzet om de weg veiliger en aantrekkelijker te maken voor gebruikers. De hoofdrijbaan werd smaller. Het fietspad is bijna twee keer zo breed geworden. Die verbreding was nodig, omdat er eerst niet gestrooid kon worden als het glad was. Het fietspad is aangelegd in beton en dat heeft als voordeel dat de onderhoudskosten de komende veertig jaar laag zijn. Omdat de Langeweg de status heeft gekregen van erftoegangsweg  is ook het snelheidsregime aangepast naar 60 km per uur.  (1 december 2017)  

 

 

 

 

 

FIETSERS KUNNEN GEVAARLIJKE OVERSTEKEN MELDEN BIJ FIETSERSBOND
Tweederde van alle dodelijke ongevallen met fietsers gebeurt bij het oversteken van een kruispunt. Daarmee is oversteken voor fietsers een van de gevaarlijkste handelingen in het verkeer. De Fietsersbond roept alle Nederlandse fietsers op om gevaarlijke oversteken te melden. Uit een enquête onder Fietsersbond-afdelingen blijkt dat de aandacht voor gevaarlijke oversteken bij gemeenten beperkt is. Volgens Fietsersbond-directeur Saskia Kluit is dat niet wenselijk. “Als het te druk is, of de oversteek is niet goed ingericht, dan is de kans groot dat automobilisten of vrachtwagens fietsers over het hoofd zien, vaak met ernstige gevolgen. Het veilig maken van kruispunten zou juist prioriteit moeten krijgen.”

De Fietsersbond vraagt fietsers om gevaarlijke oversteken te melden bij een speciaal meldpunt. Kluit: “Er zijn natuurlijk cijfers over ongevallen op kruispunten, maar wij willen voor een compleet beeld graag van fietsers zelf horen welke oversteken zij onveilig vinden. Als het meestal net goed gaat, dan kan de fietser zich nog steeds onveilig voelen, en is het goed mogelijk dat het een keer mis gaat.”  De gegevens van de inventarisatie worden begin volgend jaar aangeboden aan de gemeenten en worden door de Fietsersbond gebruikt om rondom de gemeenteraadsverkiezingen aandacht te vragen voor verkeersveiligheid.  Meldingen doen kan op www.fietsersbond.nl/oversteken   De campagnevideo is te vinden op https://youtu.be/8jvWqKo0860    (2 november 2017)